Tra i tanti capolavori di Ozu c’è anche questo, del 1952, Il sapore del riso al tè verde. Di recente è uscita una bella versione per Criterion, una delle etichette ormai più celebri per la storia del cinema (e per la sopravvivenza del DVD, passato in un paio di decenni da minaccia per il grande schermo a oggetto dimenticato degno di venerazione cinefila). Per l’occasione David Bordwell, instancabila, ci offre sul suo blog una bella analisi del film, dove definisce Ozu “compassionate satirist”, definizione che trovo magnifica. Quindi, rivediamo il film, rileggiamo Bordwell (compresi i suoi studi su Ozu stesso) e godiamoci questo estratto:
“The film that resulted, I suggest in the supplement, modulates between satire and a generous comedy that gives the main characters, no matter their failings, moments of warmth and dignity. With a light hand Ozu summons up narrative parallels, and he spotlights the split between men’s culture and women’s culture. A troubled marriage is given due weight, but it’s saved by graciousness, as when (above) Mokichi rescues Taeko’s sleeve from the water in the sink. Ozu carries the humor down to the fine grain of technique, teaching us to play a private cinematic game in which the characters participate all unawares. The Criterion creative team has ingeniously used split screens to help me show the evolution of stylistic patterns across the film. Shedding my Mr. Rogers sweater for a sport coat, I try to crack the mystery of those eerie tracking shots. Like the situations and the dialogue, these barely moving images ought to make you smile”.